• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Mia Haglund

Mia Haglund kuntavaalit Helsinki 2025

  • Mia
  • Kuntavaalit
  • Lahjoita
  • Valtuusto
  • Viimeisimmät
  • Yhteys
    • Medialle
  • English
  • Svenska

Enemmän puistoa, vähemmän autoja – kommentti Teollisuuskadun ja Dallapénpuiston tulevaisuudesta

7 toukokuun, 2021

Kenelle annetaan tilaa kun tehdään huomisen Helsingin katuja? Kun jalankulkijat, pyöräilijät, raideliikenne, autot, puut ja vehreys on sovitettava hyvin rajattuun tilaan, on aina poliittinen valinta ketkä saavat tilasta suurimman osan.

Havainnekuva Teollisuuskadun esitetystä kaavarungosta

Käsittelemme parhaillaan kaupunkiympäristölautakunnassa Teollisuuskadun kaavarunkoa. Nyt luomme siis perusteet sille, minkälaiseksi ympäristöksi se muodostuu ja minkälaista kaupunkia se heijastaa. Liikennesuunnittelulle on muodostumassa melko haastava tehtävä jos poliitikot eivät ole valmiita tekemään linjauksia eri liikennemuotojen välillä.

Teollisuuskadulla voisi autokaistoja vähentämällä osoittaa, että kaupunki on tosissan pyrkimyksissään siirtää liikennettä henkilöautoista raiteille ja luoda viihtyisää ja vehreää katutilaa pyöräilylle ja jalankululle. (Havainnekuvat näyttävätkin viihtyisiltä, kun autoista on tehty läpikuultavia)Vaikka autoilta otettaisiin pois yksi kaista, niin ei Teollisuuskadusta mitään pihakatua tule (eikä tarvitsekaan). Sen sijaan Teollisuuskadun poikkikaduille on ilahduttavasti esitetty paikoittain kävelykatua ja tilaa terasseille ja istutuksille.

Havainnekuva Teollisuuskadun kaavarungosta Hämeentien sillallta katsottuna

Teollisuuskadun alustavan suunnitelman suurin yksittäinen epäkohta on rakentamisen esittäminen Dallapénpuistoon. Havainnekuvista näkee, miten rakennus pilkkoo puistoa ja estää vehreää näkymää Hämeentien sillalta katsoessa. Dallapénpuisto on se Sörnäisten alueen vehreä piste, jonne ihmiset hakeutuu heti kevään ensimmäisten lämmittävien auringonsäteiden pilkahduksen myötä ja jossa sunnuntaikirppiksiä pidetään vielä syksyyn asti. Sen kumpareet ja Harjun nuorisotalo (eli entinen ruumishuone) toimisivat sellaisenaan hienona vastapainona tiivistyvässä katunäkymässä.

Näkymä Dallapénpuistoon Aleksis Kiven kadulta katsottuna

Kaavarungossa esitetään Aleksis Kiven kadun toisen puolen muuttamista kävelykaduksi Dallapénpuistoon sjoitettavan rakennuksen kompensaatioksi. Kävelykatua kannatan, mutta se ei laajenna puiston vihreää aluetta. Pidetään puisto puistona ja vähennetään autoliikenteen tilaa poistamalla edes yksi kaista, niin pääsemme lähemmäs tavoitetta kutsuvasta julkisesta tilasta.

Kaikki kuvat ovat poimittu Teollisuuskadun kaavarungon selostuksesta.

Reader Interactions

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Primary Sidebar

Mia Haglund

Olen kaksikielinen 39-vuotias Helsingin vasemmiston valtuustoryhmän puheenjohtaja. Työskentelen Pohjoismaiden vasemmiston pääsihteerinä. Koulutukseltani olen valtiotieteiden maisteri.

Tvåspråkig feminist från Helsingfors ställer upp för omval i stadsfullmäktige. Pol.mag. Arbetar som generalsekreterare för Nordisk grön vänster.

Lahjoita kampanjaani
  • Instagram
© Mia Haglund 2023